![نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه](http://s10.picofile.com/file/8395871292/mohnad_ir.gif)
فاصله آنهارمونیک ( مترادف ) :
فواصلی که تعداد نیم پرده ها در آنها یکسان است ولی نام نتهای مبدا و مقصد آنها با هم متفاوت است را فواصل آنهارمونیک میگویند .
مثلا فاصله دو تا می بمل و فاصله دو را ر دیز فواصل آنهارمونیک هستند .
فواصل مطبوع و نامطبوع :
هر گاه دو نت را همزمان اجرا کنیم ، ترکیب این دو صدا بسته به اینکه چه فاصله ای داشته باشند ، یاخوش صدا است یا بد صدا .
فواصل همصدا و هشتم و پنجم و چهارم ( همگی با بنیه درست ) و ششم و سوم ( بزرگ و کوچک ) خوش صدا یا مطبوع هستند و فواصل دوم و هفتم و همه فواصل افزوده و کاسته بدصدا یا نامطبوع هستند.
خوش صدا ترین فواصل در موسیقی ، فواصل ششم و سوم هستند و به همین دلیل در کنترپوان ( نوشتن دو لاین ملودی در کنار هم ) استفاده میشود.
در نوشتن دو لاین موسیقی در کنار هم که از علم کنترپوان استفاده میشود ، بیشتر فواصل ششم و سوم وجود دارد.
همچنین اگر قرار باشد برای دو خواننده دو لاین موسیقی بنویسیم که همزمان اجرا کنند ، باید از ترکیب فواصل سوم و ششم استفاده کنیم
انتقال :
گاهی لازم میشود یک آهنگ یا قسمتهایی از آن به فاصله معینی بالاتر یا پایینتر اجرا شود .
بالا بردن یا پایین آوردن سطح زیر و بمی یک قطعه موسیقی را به یک فاصله داده شده ، انتقال مینامند .
از آنجا که همه نتهای یک موسیقی به یک نسبت بالاتر یا پایینتر اجرا میشوند فاصله هر دو نت پیاپی در یک آهنگ انتقال یافته باید ثابت و برابر باشند ، پس تونالیته اصلی در انتقال تغییر خواهد کرد .
مثلا اگر قطعه ای در تونالیته دو ماژور باشد و ما آن را یک پرده بالاتر ببریم و بنوازیم ، در اصل آن را به تونالیته ر ماژور انتقال داده ایم و باید طبق سرکلیدهای گام ر ماژور ( فا دیز - دو دیز ) نتها را تغییر دهیم
سیستمی در سازهای الکترونیکی ( کیبورد و پیانوهای الکتریک ) هست به نام ترانسپوز ( Transpos ) که با تغییر دادن عدد روی آن میتوانیم انتقال را انجام دهیم بدون آنکه جایگاه نتها روی کیبورد تغییر کند ، مثلا اگر در تونالیته دو ماژور مینوازیم میتوانیم با تغییر دادن عدد ترانسپوز آن قطعه را به تونالیته های دیگر انتقال دهیم بدون آنکه عملا نتهای گام جدید را بنوازیم .
نظرات شما عزیزان: